مقالات سنگ

سرگذشت استاد قنبر رحیمی ( پدر سنگ ایران )

سرگذشت استاد قنبر رحیمی

شاید کنجکاو باشید که چگونه سنگ ساختمانی یکی از مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گرفت و چه کسی برای اولین بار نقش بزرگی برای استفاده از آن ایجاد کرد. شاید هنوز هم نمی دانید که بیانگذار صنعت سنگ ایران چه کسی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با سرگذشت استاد قنبر رحیمی، پدر صنعت سنگ ایران بپردازیم.در ادامه با پالس استون مرکز فروش و خرید سنگ ساختمانی همراه باشید تا با ارباب قنبر آشنا شویم.

 

استاد قنبر رحیمی پدر صنعت سنگ ایران کیست؟

استاد قنبر رحیمی در بین فعالان متعدد در زمینه سنگ ساختمانی به عنوان پیشگام صنعت سنگ در ایران است. او که به ارباب قنبر معروف است اهل روستای بیدشک در استان اصفهان است. ایشان با اشتیاق عمیق به حوزه سنگ زمان بسیاری را صرف پژوهش و مطالعه در این علم کردند. شهرستان محلات و شهرستان اراک در استان مرکزی به داشتن معادن سنگ فراوان معروف هستند. استاد قنبر با تلاش فراوان روزی عازم منطقه نیم آور محلات شد. و سپس شروع به فعالیت در زمینه کشف سنگ های ساختمانی کرد. زمین شناسان و کارشناسان در ایران معتقدند که سنگ هایی موجود در این منطقه دارای ارزش بسیار زیادی هستند. فعالیت های گسترده ارباب قنبر منجر به کشف معادن متعددی از جمله سنگ مرمر جوشقان، قسلان قروه، عباس آباد، آتشکوه نیم آور، دریژان درود و چینی ازنا شد. در حال حاضر این معادن به لطف تلاش بی وقفه استاد قنبر رحیمی جز معادن بزرگ در ایران می باشند که روزانه استخراج بالایی از دل آنها انجام می شود.

 

آیا می دانید اولین کارخانه سنگ در ایران متعلق به چه زمانی است؟

با شروع تمدن ایران باستان، استفاده از سنگ در بسیاری از بناهای ایران رواج بیشتری پیدا کرد. با این حال، صنعت سنگ در ایران قدمت 80 ساله دارد. همچنین اولین کارخانه سنگبری توسط مهندسان آلمانی در سال 1317 تأسیس شد. این کارخانه با کمک زحمات بی وقفه و خستگی ناپذیر استاد قنبر رحیمی منجر به راه اندازی شد. تلاش های ایشان باعث شده تا کشور ما امروزه بتواند روزانه استخراج بالایی به وسیله ماشین آلات پیشرفته و مدرن داشته باشد.

سرگذشت استاد قنبر رحیمی

تجارت سنگ و صادرات آن به ایتالیا در زمان استاد قنبر رحیمی

ارباب قنبر عزیز نقش مهمی در صنعت استخراج سنگ در ایران داشت و توانست صادرات سنگ به کشورهایی مانند ایتالیا را در دوره سلطنت رضا شاه انجام دهد. فداکاری و پشتکار او باعث رشد اقتصادی و توسعه تجارت سنگ در ایران شد. جالب اینجاست که ایتالیا تولید کننده و صادرکننده انواع سنگ ساختمانی در سراسر جهان است. اما استاد قنبر رحیمی توانستند تا با این غول صنعتی و تجاری جهان وارد عرصه فروش سنگ شوند. به همین دلیل مجسمه ایشان در یکی از شهرهای ایتالیا به عنوان پدر صنعت سنگ ایران بنا نهاده شده است.

 

ارباب قنبر رحیمی و فعالیت  در امور خیریه

ارباب قنبر رحیمی چشم انداز بزرگی برای رشد صنعت سنگ ایران داشتند. ایشان صرفاً به دنبال منافع شخصی و یا کسب سودهای بالا در این بازار نبود. در عوض، هدف اصلی او توسعه صنعت سنگ و ایجاد فرصت های شغلی در کشورش بود. استاد قنبر علاوه بر پیشرفت این صنعت، با تأسیس مراکز درمانی، بیمارستان ها و مدارس در شهرستان نیم آور، کارهای قابل توجهی برای اهالی این منطقه انجام داد. همچنین کمک های زیادی برای ساختن مساجد خراسان جنوبی و حرم حضرت عباس انجام دادند.

 

مشارکت در ساخت برج آزادی تهران ( ساختمان شهیاد )

شاهکارهای بزرگ و ماندگار اغلب حاصل تلاش عده ای از هنرمندان با استعداد و متخصصان رشته های مختلف است. برج آزادی تهران که قبلاً برج شهیاد نامیده می شد، به عنوان یک نماد کامل از این همکاری می باشد. زمانی که استاد غفار داورپناه که به عنوان پیشگام معدن سنگ مدرن در ایران شناخته می شود. از استاد قنبر رحیمی برای مشارکت در ساخت این سازه دعوت به عمل آوردند. استاد قنبر رحیمی دعوت این شخص را پذیرفت و سخاوتمندانه سنگ های مرمر معدن جوشقان را برای تکمیل این برج اهدا کرد. برج آزادی تهران با همکاری آقای داورپناه صاحب کارخانه ساخارا و عمه زاده ایشان آقای محمدعلی قدسی ساخته شد. این سازه قابل توجه به عنوان نمادی از یکپارچگی و تلاش مردان بزرگ در سرزمین ما است. فعالیت بی وقفه عده ای از افراد همیشه می تواند، الگوی بزرگی برای نسل های آینده باشد. استاد قنبر رحیمی، یک الگوی جاودان در این زمینه است.

قنبر رحیمی

پایانی کوتاه از سرگذشت استاد قنبر رحیمی

استاد قنبر رحیمی عزیز پس از سال ها تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر سرانجام در هجدهم مهرماه 1371 چشم از جهان گشودند. پیکر ایشان پس از فوتشان در شهر بابویه شهر ری به خاک سپرده شد. قصه زندگی بسیاری از ما زمانی به پایان می رسد، پس بهتر است تا در زمره هستی زندگی هستیم، دستی به دامن همت بزنیم. و نامی آشنا از خود به جای گذاریم. امیدواریم که با مطالعه سرگذشت استاد قنبر رحیمی الگو و اهداف بزرگی در ذهن شما شکل بگیرد. از وقت شما به جهت مطالعه این مطلب سپاسگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *