مقالات سنگ

استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی

استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی

استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی: سنگ تراورتن از دسته ی سنگ های رسوبی است که در اعماق چشمه های آب گرم ایجاد می شود. اکنون در بازار با انواع سبک و طرح های مختلف موجود است و آن هم به علت تنوع رنگی بالا مانند قرمز، کرم، زرد، قهوه ای و… می باشد.

این سنگ به علت دارا بودن ویژگی هایی مانند زیبایی بصری فراوان، عایق حرارت و صدا، مقاومت بالا دربرابر شرایط های آب و هوا و محیطی مختلف در حال حاضر بسیار مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است. کشور های ایران، ترکیه، مکزیک و پرو بزرگ ترین فروشندگان سنگ تراورتن هستند. در ادامه به استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی ساختمانی خواهیم پرداخت.

 

رایج ترین موارد استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی

سنگ تراورتن به علت زیبایی فراوان در طرح و نقش و هم چنین مقاومت بالا کاربرد زیادی در کف سازی، پله و راهرو ها و نمای داخلی و خارجی ساختمان دارد. استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی در ساختمان تنها به این موارد خلاصه نمی شود، از جمله دیگر موارد استفاده ی این سنگ برای ساخت  شومینه، گلدان ها، مجسمه ، آبنما ها، میز های سنگی، نرده های تراس و … اشاره کرد.

 

1- ساخت انواع مجسمه

از جمله استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی می توان به ساخت مجسمه در اشکال مختلف مانند انسان، حیوانات و اشیاء اشاره کرد. از گذشته ساخت مجسمه هایی شبیه به فرشته، شیر، اسب برای مردم جذابیت داشت. در برخی مناطق ایران به خصوص مناطق بختیاری نشین مجسمه هایی به شکل شیر سنگی که برای مردم نماد شجاعت، دلاوری، شکار و… می ساختند و در ورودی خانه ها نصب می کردند.

استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی

 

2- ساخت انواع گلدان با سنگ تراورتن

یکی از لوکس ترین و شیک ترین موارد استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی که می توان نام برد گلدان هایی هستند که با سنگ تراورتن ساخته شده اند، افراد زیادی به نگهداری گل در گلدان سنگی علاقه دارند و علت آن هم حفظ ماهیت طبیعی گل هاست. این گلدان ها در مدل و سایز های مختلفی تولید می شوند.

 

3- ساخت میز های سنگی

میز های سنگی در انواع مختلفی مانند قهوه خوری, عسلی، میز ناهار خوری و … تولید می شوند. در برخی موارد تنها پایه ی میز از جنس سنگ است و روی سطح آن شیشه قرار می گیرد اما بعضی مدل ها هستند که هم پایه و هم سطح روی میز سنگ به کار می رود. استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی یکی از راه های برقراری ارتباط بیشتر بین انسان و طبیعت و ارگانیگ کردن بیشتر زندگی انسان به حساب می آید.

استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی

 

4- آبنمای سنگی

به کار بردن آبنما در طراحی ساختمان ها باعث یادآوری حفظ طراوت طبیعت می شود و آرامش فراوانی را به انسان القا می کند؛ از این رو یک استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی ساخت انواع آبنماست. که نوع های مختلف آن هم به صورت دیواری، ابعاد کوچک خانگی، مخصوص روف گاردن و حیاط ساخته و تولید می شود. سنگ تراورتن به علت دوام بالا، ظاهر شکیل و زیبا و مقاوم بودن برای ساخت انواع فواره و آبشار مصنوعی مناسب است.

 

دیگر ویژگی های سنگ تراورتن

علت تمایل انسان از قدیم تا کنون به استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی ویژگی های منحصر به فرد آن است، یکی از راه های اثبات این موضوع بناهای سنگی ای هستند که گذشته های دور تاکنون تقریبا سالم باقی مانده اند و در برابر عوامل مختلفی چون انواع تهاجم ها، تغییرات آب وهوایی، خط و خش، رطوبت و ضربه مقاومت داشته است. ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر شوک حرارتی، سهولت در تمیزکاری و تمیز شدن با در دسترس ترین مواد، زیبایی و ظرافت چشمگیر این سنگ را تبدیل به یکی از پر طرفدارترین سنگ کرده است.

 

کلام آخر

ما در این نوشته ی آموزشی از سایت پالس استون سعی کردیم درباره ی استفاده از سنگ تراورتن در مصنوعات سنگی مانند: آبنما، میزهای سنگی، انواع مجسمه و گلدان و… صحبت کنیم و تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *