مقالات سنگ

روش استخراج سنگ مرمریت

روش استخراج سنگ مرمریت

سنگ مرمریت نوعی سنگ آهکی دگرگون شده با سایر کانی ها است که ظاهری بسیار زیبا و خاص دارد. این سنگ به دلیل داشتن سطوح نرم و براقی که دارد از مزایای بسیاری از جمله: عایق صدا، مقاومت در برابر آتش و خنک بودن در فصل گرم تابستان برخوردار است.

سنگ مرمریت کاربردهای بسیاری در صنعت ساختمان سازی دارد و در مواردی مثل: کفپوش کردن ساختمان، دیوارپوش منازل، پله، روشویی ها، کانتر آشپزخانه و … می توان از آن استفاده کرد.

سنگ مرمریت با سنگ مرمر به لحاظ ظاهر و تخلخل متفاوت است و تنها نام این دو شبیه به همدیگر است.

در ادامه این مطلب از وبسایت پالس استون مرجع فروش و خرید سنگ ساختمانی در رابطه با روش استخراج سنگ مرمریت توضیحاتی را به حضور شما می رسانیم.

 

روش استخراج سنگ مرمریت به چه صورت است؟

کوپ یا همان سنگ بلوک در رتبه نخست استخراج انواع سنگ ساختمانی قرار دارد. امروزه اهمیت استخراج کوپ مرمریت یکی از مهمترین موضوعات داغ در روش استخراج سنگ های ساختمانی می باشد.

در صورتی که کوپ سنگ به درستی استخراج نگردد، امکان تولید سنگ ساختمانی با کیفیت و مناسب امکان پذیر نخواهد بود.

اولین روشی که برای تولید سنگ مرمریت استفاده می شود، استخراج سنگ به صورت مستقیم از معدن است. برای انجام این کار لازم است تا از دستگاه هایی مثل: اره زنجیری و یا ماشین آلات مدرن استفاده شود.

بعد از اتمام مراحل استخراج سنگ مرمریت از معادن موجود در میان کوه ها، چیزی که به دست می آید، سنگ های خامی است که در همان جا برش خورده و در ابعاد و اندازه های مختلف بارگیری می شوند.

سپس قطعات بریده شده برای تولید سنگ و فرآوری آن به کارخانه ها فرستاده شده تا محصول نهایی روانه بازار شود. به قطعاتی که توسط این روش تولید می شوند سنگ کوپ می گویند.

کوپ ها یا همان بلوک هایی که با انواع روش استخراج سنگ مرمریت به دست می آیند، در سه گروه مختلف قرار دارند. که هر کدام باتوجه به ابعاد، اندازه و میزان سالم بودن سنگ در زمان استخراج از اهمیت خاصی برخوردار است.

گروه اول: این دسته، بهترین مدل سنگ خام است. معمولا به صورت مکعب مستطیل هایی با وزن تقریبی بین 25 تن بارگیری می شود.

گروه دوم: این دسته که کوپ سنگ های خامی هستند، اما ابعاد کوچکتری به نسبت دسته اول دارند و هر دوکوپ سنگ در یک وسیله بارگیری می شوند. سنگ دوکوپ معمولا قیمت کمتری به نسبت تک کوپ دارد.

بارگیری کوپ سنگ مرمریت

گروه سوم: دسته آخر که سه کوپ نام داشته و با نام لاشه در بازار مرسوم است. این دسته سنگ ها هم به صورت سه تایی در وسایل باری مختلف: مثل: تریلی و کامیون های صنعتی بارگیری می شوند.

در نهایت لاشه سنگ به تخته سنگ هایی می گویند که ابعاد یک طرف آن به نسبت طرف دیگرش کوچکتر است.

در اینجا قصد داریم تا شما را با سایر روش های استخراج سنگ مرمریت آشنا کنیم.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی استخراج سنگ در جهان توسط ماشین آلات و ابزار آلات مدرن در جهان صورت می گیرد. در اینجا قصد داریم تا به معرفی هر کدام از این روش ها بپردازیم.

برش سنگ با سیم های فولادی: برش سنگ مرمریت با سیم فولادی یک روش موثر برای استخراج سنگ های مرمریت است. این روش شامل استفاده از یک کابل فولادی ضد زنگ با قطر حدود ۵ میلی متر است.

سیم فولادی با نیروی دینامیکی و استاتیکی کار می کند و به سرعت سنگ را برش می‌ دهد. برای ایجاد سایش روی سطوح سنگ، از فولاد تقویت شده برای ساخت این تیغه استفاده می شود.

مزایای این روش

کاربرد بالایی در استخراج سنگ های مرمریت دارد.

با استفاده از این روش استخراج سنگ مرمریت می توان، بلوک های با ابعاد و اشکال مناسب استخراج کرد.

معایب کلی

استخراج با این روش گرمای بالایی تولید می کند و نیاز به سیال های خنک کننده و مرغوب دارد که هزینه آن کمی بالا است.

 

استخراج با سیم برش الماسه

استخراج با سیم برش الماسه یک روش موثر برای برش و استخراج سنگ ‌های ساختمانی است. در این روش با استفاده از یک سیم فولادی تحت کشش و پودر سیلیس و آب، سنگ را برش می‌ دهند.

این روش به جای استفاده از مواد انفجاری مانند: باروت، دینامیت و آنفومی تواند، کار گوه را انجام ‌دهد. دستگاه سیم برش الماسه شامل یک کابل فولادی ضد زنگ با قطر حدود پنج میلی متر است که مهره ‌های الماسی روی آن قرار گرفته است.

این روش دارای مزایایی مانند: مصرف انرژی کم، امکان استفاده در معادن زیر زمینی، طراحی ساده و نگهداری آسان است.

برای استفاده بهینه از این روش، باید از سیم مناسب با توجه به نوع سنگ استفاده کرد و با تمامی روش های نگهداری آن آشنایی داشت.

 

روش با انفجار

یکی دیگر از روش های استخراج سنگ مرمریت، استفاده از مواد منفجره است. در این روش از مواد منفجره برای تخریب سنگ‌ ها استفاده می‌ کنند.

انفجار معدن سنگ مرمریت

مراحل این روش شامل دریل کاری در نقاط انفجاری، شارژ منطقه انفجار و ایجاد انفجار عمیق است.

 

روش بدون انفجار

این روش برای سنگ ‌های نرم یا لایه ‌ای مناسب تر است. در این روش از ابزارهای دستی و دستگاه ‌های کانالینگ مخصوص برای جدا کردن بلوک‌ های سنگ از مواد طبیعی بیرونی استفاده می‌ کنند.

مراحل این روش شامل: تمیز کردن پوشش خاکی، پاک کردن سطوح سنگ، استفاده از گوه ‌های متحرک و کانال‌ های برش برای جدا کردن بلوک ‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *