مقالات سنگ

سنگ مرمریت چه نوع سنگی است؟

سنگ مرمریت چه سنگی است؟

سنگ مرمریت یک نوع سنگ آهکی است که از تبلور دوباره سنگ آهک بوجود می‌آید. این سنگ پس از گذشت زمان، در صورتی که تحت فشار و حرارت بالا قرار بگیرد، ساختار آن مجدداً متبلور شده و به یک کلیست بزرگی تبدیل می ‌شود. این سنگ از رسوبات آهک و دگرگون شدن سنگ مرمر به وجود می آید. در ادامه این مقاله از وبسایت پالس استون با سنگ مرمریت بیشتر آشنا خواهید شد.

 

نحوه ی تشکیل شدن سنگ مرمر

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سنگ مرمر چگونه تشکیل خواهد شد برای پاسخ به این سوال باید بگوییم این سنگ از تبلور دوبارهی سنگ های آهک به وجود می اید. به گونه ای که این سنگ در مدت زمان طولانی زمانی که تحت فشار و حرارت بالا قرار می گیرد به مرور به وجود خواهد آمد در برخی از مواقع نیز رگه هایی درون آن مشاهده خواهد شد.

 

انواع سنگ مرمریت + بررسی ویژگی های آن

کلسیتی: این نوع سنگ از کربنات کلسیم تشکیل شده و رنگ سفید و روشنی دارد.

منیزیتی: این سنگ از کربنات منیزیوم تشکیل شده و در طیف رنگی: تیره، قرمز، قهوه ‌ای، صورتی، کرم، سبز، خردلی و سیاه می توان آن را خریداری کرد.

دولومیتی: ساختار داخلی این سنگ از کربنات دولومیت می باشد و سفید رنگ است.

 

انواع سنگ مرمریت در ایران

کاربرد سنگ مرمریت

اداوی: این سنگ از معدن خور و بیابانک استان اصفهان استخراج می شود و به خاطر قیمت مقرون به صرفه و مناسب بیشتر از انواع سنگ های مرمریت در بازار خرید و فروش می شود. رنگ آن بیشتر روشن مایل به کرم، صورتی و طوسی است.

ارسنجان: این نمونه از معدن ارسنجان استان فارس استخراج می گردد و به پرطاووسی هم معروف است. رنگ آن کرم مایل به بژ است.

خراسان جنوبی: این نمونه سنگ را می توان از معادن سنگ خراسان جنوبی استخراج کرد. ظاهر کلی آن روشن، تیره با رگه های سیاه، نارنجی و گل های کریستالی سفید است.

اسپایدر دهبید: سنگ مرمریت اسپایدر دهبید یکی از زیباترین و لوکس ترین انواع سنگ مرمریت در ایران است. این سنگ دارای زمینه ای قهوه ای سوخته مایل به مشکی است که رگه های کاراملی به شکل تار عنکبوت در آن تنیده شده است.

معادن آن استان فارس و در نزدیکی شهر صفاشهر واقع شده است. استفاده از سنگ هایی با رنگ های روشن در کنار مرمریت اسپایدر دهبید موجب زیباتر شدن نمای ساختمان خواهد شد.

آباده : سنگ مرمریت آباده یکی از سنگ‌ های مورد توجه و پر تقاضا در گروه مرمریت ها است. این سنگ به دلیل رنگ زمینه روشن و رگه ‌های ریزی که در روی سطوح آن قرار گرفته ، ظاهر بسیار زیبایی دارد. سنگ آباده به صورت موج دار و بی موج فرآوری می ‌شود و برای درخشندگی بیشتر و پر کردن حفره‌ های آن باید از مواد رزین و اپوکسی استفاده کرد.

گلدن بلک : سنگ مرمریت گلدن بلک یک سنگ طبیعی با زمینه رنگی مشکی و رگه ‌های طلایی یا سفید است که معمولاً از معادن سنگ در شهرستان کاشان استان اصفهان استخراج می ‌شود. این سنگ به دلیل رنگ خاص خود با خطوط سفید و طلایی که در سطحوح آن وجود دارد، محبوبیت بالایی در میان فعالان حوزه ساخت و ساز پیدا کرده است.

سنگ مرمریت نجف آباد: سنگ مرمریت نجف آباد یک سنگ طبیعی با زمینه رنگی مشکی و رگه ‌های سفید است که از معادن سنگ در شهر نجف آباد استان اصفهان استخراج می ‌گردد. این نمونه به دلیل رنگ تیره و مشکی خود به عنوان یک سنگ لوکس در طراحی داخلی استفاده مورد استفاده قرار می گیرد و به فضاهای داخلی جلوه خاصی می ‌بخشد.

 

انواع سنگ مرمریت موجود در جهان

آیس فلاور: معادن کلی این نمونه سنگ در هند قرار دارد و رنگ اصلی آن مشکی با رگه ها و هاله های بزرگ سفید یخی است.

کارارا: شاید اسم این مدل تا الان به گوشتان نخورده باشید، اما جالب است بدانید که کارارا یکی از قدیمی ترین معادن مرمریت در جهان است و قدمت آن به دوران روم باستان برمی گردد. رنگ کلی آن سفید، آبی و خاکستری است.

سنگ مرمریت کارارا

معایب واقعی سنگ مرمریت که باید بدانید!!

  1. در برابر عوامل طبیعی مانند: باران، سرما، گرما و هوازدگی کمی ضعیف عمل می کند.
  2. استفاده از آن در نمای ساختمان هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، گزینه مناسبی نیست.
  3. در صورتی که در معرض انبساط و انقباض قرار بگیرد، دائما دچار خوردگی می شود.

 

مزایای کلی سنگ مرمریت چیست؟

  1. به دلیل تنوع رنگ و طرحی بالا، می توان در بسیاری از پروژه ها از آن استفاده نمود.
  2. در برابر شرایط قلیایی مقاومت خوبی می توان از آن انتظار داشت.
  3. این سنگ در مقایسه با تراورتن سطح تقریبا یکدست و یکنواخت تری دارد.
  4. خوشبختانه معادن بسیاری در ایران دارد و قیمت آن مقرون به صرفه است.

 

چکیده کلی و سخن نهایی

دراین مقاله از وبسایت پالس استون به معرفی انواع سنگ های مرمریت و ویژگی های آن پرداختیم. بسیاری از سنگ های ساختمانی مانند: گرانیت، تراورتن و… را می توانید در کنار این سنگ در پروژه های ساختمانی استفاده کنید. در صورتی که قصد خرید و مشاوره حرفه ای برای انتخاب بهترین سنگ ساختمانی را دارید، تماس با مشاوران مجموعه ما را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *