مقالات سنگ

فرق سنگ گرانیت با تراورتن

فرق سنگ گرانیت با تراورتن

در پی سال های متمادی سنگ ها نقش مهمی در زندگی انسان های داشته اند. از ساخت پل ها و تونل های بزرگ در زمان های قدیم تا ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان های چند طبقه  که در تمامی این سازه سنگ به کار برده شده است.تمامی این بناها توسط انواع سنگ های ساختمانی ساخته شده اند و تا به امروز اثری از آنها باقی مانده است.

به فرض مثال اگر به دیرینه آثار باستانی در ایران مراجعه کنید، خواهید دید که سازه ها و بناهای بسیار پرشکوهی چون: تخت جمشید، معبد آناهیتا، بیستون و… از سنگ ساخته شده اند.بدون شک سنگ در میان سایر مصالح ساختمانی بهترین و مقاوم ترین است. حال در این میان دو نمونه سنگ با نام های سنگ تراورتن و گرانیت وجود دارند که بیشترین کاربرد را در حوزه ساخت و ساز تا به امروز داشته اند.

در ادامه این مطلب از وبسایت پالس استون با ما همراه باشید تا در رابطه با فرق سنگ گرانیت با تراورتن اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

 

6 تفاوت سنگ گرانیت و تراورتن

برای درک تفاوت های اساسی بین این دو سنگ، ضروری است که شما را با جنبه های متمایز هر کدام آشنا کنیم.

  1. تفاوت کلی از لحاظ شکل ظاهری : سنگ تراورتن در حالت کلی ظاهر بسیار ساده ای دارد و به گفته ای بسیاری از معماران طرح این سنگ به سبک معماری روستایی نزدیک تر است. این سنگ در طیف رنگی: سفید، خرمایی، قهوه ای و کرم در جهان وجود دارد. رگه های موجود در این سنگ معمولا به شکل خطوط بلند و منحنی طور می باشند. در روی سطوح این سنگ حفره ها و فرج های بسیاری زیادی وجود دارد به گونه ای که با چشم می توان آن ها را مشاهده کرد. اما سنگ گرانیت هیچگونه رگ و خطی در روی سطوح ظاهری خود ندارد و ظاهر براق و یکدستی دارد. سنگ های گرانیت را می توان در طیف رنگی: کرم روشن، بژ، نارنجی، طلایی و مشکی در بازار سنگ ایران خریداری کرد. اگر به دنبال خرید سنگ با ظاهر آرام و یکنواخت هستید، سنگ گرانیت گزینه مناسبی برای شما می باشد.

 

  1. فرق سنگ گرانیت با تراورتن از لحاظ نحوه شکل گیری: سنگ تراورتن از ذخایر موجود در چشمه های آب گرم به وجود می آید. این سنگ در خانواده سنگ های آهکی رسوبی قرار دارد. در حقیقیت ذخایر به جا مانده از مواد موجود در سنگ استالاکتیت باعث به وجود آمدن سنگ تراورتن می شود. اما سنگ گرانیت قدمت دیرینه ای دارد و از گروه سنگ های آذرین است. این سنگ توسط حفره های آتش فشانی و مواد ماگما به وجود می آید. ماگما توسط چرخه موجود از ترکیب سایر موادی مانند: کوارتز به وجود می آید.

معدن سنگ تراورتن و گرانیت

  1. فرق سنگ گرانیت با تراورتن از لحاظ معادن استخراج: سنگ تراورتن را می توان از معادن کشورهای مختلفی مثل: ایتالیا، ایران، ترکیه و مکزیک استخراج کرد. اما سنگ گرانیت را معمولا از کشورهایی مانند: پرو، برزیل، کانادا، هند و ایران می توان استخراج می کنند.

 

  1. فرق سنگ گرانیت با تراورتن از لحاظ قیمت: بدون شک ظاهر زیبا و مقاومت بالای سنگ گرانیت باعث شده تا قیمت سنگ گرانیت در مقایسه با تراورتن بیشتر شود. البته بعضی از مدل های سنگ تراورتن مثل: تراورتن حاجی آبادh100 و عباس آباد از لحاظ قیمت گران تر از سنگ گرانیت نطنز اسکراچ G5 می باشند.

 

  1. فرق سنگ گرانیت با تراورتن در زمان نگه داری: سنگ های تراورتن به نسبت گرانیت از مقاومت پایین تری برخوردار هستند. به فرض مثال در محیط های مرطوب نمی توان از آنها انتظار بالایی داشت و لازم است تا در زمان تولید آنها سطوح رویی آنها را با فرآیند رزین کاری مقاوم تر کرد. همچنین سطوح این سنگ در برابر لکه بسیار حساس است. اما سنگ گرانیت استحکام بیشتری در برابر لکه و رطوبت دارد و نگه داری از آن آسان تر است.

 

  1. فرق سنگ گرانیت با تراورتن از لحاظ کاربرد: هر دو سنگ را می توان در پروژه های ساختمانی استفاده کرد. اما در محیط های کم رفت و آمد، مجمتع های مسکونی، کفپوش حمام و دیوار بهتر است تا از سنگ تراورتن استفاده شود. معمولا بعضی از معماران به دلیل طرح و رنگ متنوع این سنگ، از آن در محیط هایی مثل: کانتر آشپزخانه هم استفاده می کنند. اما این نکته را باید بدانید که این سنگ در برابر لکه و مواد شیمیایی اسیدی مقاومت چندان بالایی ندارد. در این میان سنگ گرانیت را می توان در محیط های پر تردد و ساخت مجتمع های تجاری استفاده کرد. همچنین به دلیل ظاهر یکدست و زیبایی که دارد در برابر آب و هوای مناطق سرد و رطوبت بالا هم مقاوم تر است. اگر به دنبال سنگی برای اجرای پاسیو، سنگ فرش پیاده رو، کفپوش داخلی و سینک ظرفشویی هستید، سنگ گرانیت انتخاب مناسبی است.

کاربرد تراورتن و گرانیت

کدام سنگ ارزش خرید دارد؟ تراورتن یا گرانیت؟

در نهایت، انتخاب سنگ گرانیت یا سنگ تراورتن به نوع پروژه ساختمانی شما بستگی دارد. اگر به دنبال سنگی با مقاومت بالا در برابر فشار، سایش، و حرارت هستید، پیشنهاد ما خرید سنگ گرانیت است.اما در صورتی که به دنبال سنگی با ظاهر زیبا و مقاومت در برابر نفوذ آب می باشید، سنگ تراورتن را به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *