مقالات سنگ

بهترین سنگ برای ساخت آبنما

بهترین سنگ برای ساخت آبنما

یکی از سازه های بسیار جذاب و مرسوم در سبک معماری ایرانی، آبنما است. ساخت آبنماها از زمان های قدیم تا به امروز در فرهنگ و هنر ایران جایگاه ویژه ای داشته است. آبنماها انواع مختلفی دارند که با توجه به شکل، نحوه طراحی، نحوه اجرا و… ساخته می شوند. آبنماها همچنین نقش مهمی در کاهش درجه حرارت و افزایش رطوبت محیط دارند. اما برای اجرا آن ها لازم است از بهترین مواد و مصالح ساختمانی استفاده کرد. همانطور که می دانید سنگ در میان تمامی مصالح ساختمانی همیشه به عنوان پراستحکام ترین مواد ساختمانی است. به همین جهت در این مقاله از وب سایت پالس استون مرجع خرید و فروش سنگ ساختمانی سعی بر آن داریم تا به معرفی بهترین سنگ برای ساخت آبنما بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

سنگ‌ مناسب برای ساخت آبنماهای مدرن

بهترین سنگ هایی که می توان از لحاظ استحکام، زیبایی و قیمت مقرون به صرفه برای ساخت آبنما استفاده کرد، عبارت اند از:

 

1-سنگ گرانیت برای ساخت آبنما

سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ‌ ها برای ساخت و اجرای آبنماهای مدرن است. این سنگ مقاوم خوبی در برابر آب و رطوبت دارد. همچنین بافت آن از رنگ ‌های متنوعی تشکیل شده است که با طراحی ‌های مدرن هماهنگی دارد. در میان تمامی گرانیت ها، سنگ گرانیت زاهدان، سنگ گرانیت نطنز و همدان بیشترین کاربرد را در ساخت آبنما دارند.

 

2-سنگ مرمر برای ساخت آبنما

سنگ مرمر نیز یکی دیگر از سنگ ‌های محبوب برای ساخت آبنما در ایران است. این سنگ دارای بافت صیقلی و رگه ‌هایی زیبا بوده و در برابر آب و هوای مناطق سردسیر دچار فرسودگی نمی شود. اگر به مراکز مذهبی مانند: مساجد و زیارتگاه های بزرگ بروید، استفاده از این سنگ به وفور قابل مشاهده است. بیشتر طراحان و فعالان حوزه ساخت و ساز هنوز هم بر این باور هستند که سنگ مرمر، بهترین سنگ برای ساخت آبنما و بیشتر پروژه های عمرانی است.

 

3-سنگ تراورتن برای ساخت آبنما

تراورتن سنگی است که به دلیل بافت متخلخل و طرح ‌های منحصربه ‌فرد، گزینه مناسبی برای ساخت آبنماهای مدرن به حساب می آید. این سنگ تراورتن همچنین مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت از خود نشان می دهد. سنگ تراورتن آتشکوه و سنگ تراورتن عباس آباد ABS100 یکی از بهترین انواع تراورتن ها برای ساخت آبنما است. این سنگ در معادن مختلفی از ایران یافت می ‌شود. تراورتن را می ‌توان در ساخت و پیاده سازی انواع آبنماها از جمله: آبنماهای دیواری، حوضی و رومی به کار برد. این سنگ به دلیل مقاومت بالا و ظاهر زیبایش گزینه ایده ‌آلی برای ساخت آبنماهای لوکس است.

بهترین سنگ تراورتن برای آبنما

4-سنگ آهک برای ساخت آبنما

از سنگ آهک هم می توان به عنوان بهترین سنگ برای ساخت آبنماهای مدرن استفاده کرد. این سنگ دارای بافت یکنواخت و رنگ ‌های متنوعی بوده و در برابر تغییرات جوی آب و هوا مقاوم است. سنگ آهک یک نوع سنگ رسوبی است که بیشتر از کربنات کلسیم تشکیل شده است. این سنگ در محیط ‌های آبی کم‌عمق و گرم با فشار اندک یا نزدیک به فشار اتمسفر تشکیل می ‌شود.

 

5-سنگ لاشه برای ساخت آبنما

این سنگ به صورت تخته ای و ورقه ای استخراج می شود و برای ساخت آبنما، برکه، حوضچه و آبشار مناسب است. سنگ لاشه یا لاشه سنگ، به سنگ های طبیعی از گونه سنگ های آذرین بیرونی گفته می شود که اشکالی نامنظم با ضخامتی بین از 1 تا ۵ سانتی متر دارند. از این سنگ ها به صورت طبیعی و بدون فرآیند برشکاری در پروژه های عمرانی استفاده می کنند. همچنین بسیار از استادکاران و نصابان این نمونه سنگ را با نام تخته سنگ در بازار می شناسند.

 

6-سنگ مالون برای ساخت آبنما

سنگ مالون یکی از انواع سنگ لاشه است که پس از فرآیند تراش و چکش کاری به دست می آید. برخلاف سنگ لاشه که به صورت طبیعی و دست نخورده استفاده می شود، سنگ مالون ابعاد منظم و مشخصی دارد و جنبه تزئینی بیشتری دارد. سنگ مالون انواع مختلفی از جمله: گرانیتی، آهکی، آذرین و ماسه‌ سنگ دارد و می توان آن را در اندازه های دلخواه مکعب مستطیلی سفارش داد. این نمونه سنگ به دلیل ظاهر منظم و متقارن، کاربردهای متنوعی در ساخت نمای ساختمان، پارک، ساخت لوازم تزئینی مثل آبنما و سنگ فرش پیاده رو دارد.

در کنار این سنگ‌ ها، استفاده از متریال‌ های دیگری مانند استیل، شیشه و چوب نیز در طراحی آبنماهای مدرن رایج است تا ظاهری جذاب و هماهنگ با معماری مدرن ایجاد شود.

سنگ مالون برای آبنما

سنگ مناسب ساخت آبنما باید چه ویژگی های داشته باشد؟

اگر به دنبال انتخاب سنگ مرغوب برای ساخت و اجرای آبنما هستید، لازم است تا سنگی با ویژگی های زیر را انتخاب کنید.

مقاوم در برابر آب و رطوبت: بهترین سنگ برای ساخت آبنما باید از استحکام و سختی مناسبی برخوردار باشد تا تحمل بار آبنما و وزن آب را داشته باشد.

زیبایی ظاهری: عمده سنگ هایی که برای ساخت آبنما استفاده می شوند، لازم است تا به لحاظ ظاهری و رنگ با محیط داخلی ساختمان همخوانی داشته باشند.

مقاومت در برابر یخ ‌زدگی: یکی از مهمترین نکات در زمان انتخاب سنگ آبنما، مقاومت سنگ در برابر عواملی همچون: یخ زدگی و سرما در مناطق سردسیر است.

 

جمع بندی کلی

انتخاب سنگ مناسب آبنما در هر منطقه باید باتوجه به شرایط آب و هوایی و میزان حجم آب صورت بگیرد. در مکان هایی که لازم است تا آب موجود در آبنما دائما در حال گردش باشد، باید از سنگ هایی با تخلخل پایین و استحکام بالا استفاده کرد. همچنین در زمان ساخت آبنما باید سطوح آن را به درستی عایق بندی کرد. زیرا آب پس از مدتی باعث ترکیدن و ترک خوردن سنگ می شود. اگر به دنبال ایجاد آبنمایی با طول عمر بالا هستید. از بهترین سنگ برای ساخت آبنما و یک استادکار ماهر برای اجرای آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *