مقالات سنگ

روش های نگهداری سنگ ساختمانی

روش های نگهداری سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی چیست؟

سنگ ها از مهم ترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی هستند که از گذشته تاکنون در صنعت ساختمان سازی تاثیر فراوانی داشته اند، مراقبت و نگهداری درست و اصولی از سنگ های ساختمانی تاثیر فراوانی در دوام و افزایش طول عمر آن ها دارد و روش های نگهداری سنگ ساختمانی با توجه به جنس و نوع آن ها متفاوت است؛ زیرا سنگ ها در دسته های مختلفی مانند سنگ نما و سنگ های داخلی ساختمان در باز موجود اند که ممکن است از یک نوع سنگ به روشی مراقبت شود که همان روش برای سنگ دیگری با جنس متفاوت مناسب نباشد.

روش های نگهداری سنگ ساختمانی

 

کاربرد سنگ های ساختمانی

در ادامه مقاله ی روش های نگهداری سنگ ساختمانی از سایت پالس استون باید بگوییم یکی کاربردهای مهم سنگ ساختمانی برای زیبا سازی دیوار های داخلی ساختمان مانند سرویس بهداشتی و حمام، سالن غذاخوری، سالن های اداره ها و… است که علاوه بر زیبایی ظاهری باعث بالا رفتن مقاومت ساختمان هم خواهد شد، روش های نگهداری سنگ های ساختمانی باتوجه به فضایی که در آن نصب می شوند و جنس خود آن ها متفاوت است و مراقبت ویژه ای نیاز دارد.

کاربرد اصلی سنگ های نمای بیرونی ساختمان این است که باعث ایجاد مقاومت در برابر عوامل طبیعی مانند تابش آفتاب و بارش برف و باران است که از نفوذ آن ها به داخل بافت بیرونی ساختمان جلوگیری می کند، البته تاثیر بسیار فراوانی در زیبایی ظاهری هر ساختمان هم دارد.

کاربرد برخی از سنگ ها هم برای کف هر فضا می باشد مثلا ابعاد برش و جنس برخی سنگ ها مناسب برای سالن های بزرگ و پر رفت و آمد است، نوع دیگر کفپوش ها هم برای فضاهای مرطوب ساختمان مانند سرویس های بهداشتی می باشد که به طور معمول خیس هستند که علاوه بر اینکه نفوذ پذیری کمتری دارند باید به خوبی آب بندی شوند.

 

نگهداری از سنگ ساختمانی به چه معناست؟

به مجموع مراقبت ها و روش های نگهداری سنگ ساختمانی که به منظور حفظ کیفیت، افزایش طول عمر و دوام سنگ ساختمانی استفاده می شود می گوییم هر سنگ با توجه به جنس و فضای مورد نظر برای نصب آن به مراقبت ویژه ای نیاز دارد.

 

چگونه از سنگ های ساختمانی در انبار محافظت می شود؟

چیدمان اصولی سنگ ها در انبار و فروشگاه سنگ فروشی از جمله موارد حائذ اهمیت در روش های نگهداری سنگ ساختمانی است زیرا در افزایش طول عمر و حفظ کیفیت سنگ تاثیر به سزایی دارد.

برای سالم ماندن سنگ های ساختمانی آن ها باید در فضای سرپوشیده باشند زیرا عوامل طبیعی مانند تابش مستقیم آفتاب یا بارش برف و باران بر روی آن ها باعث فرسایش سریع و افت کیفیت سنگ ها می شود.

همچنین بسیار مهم است که سنگ ها بر روی موادی که موجب فرسایش سنگ بشود قرار نگیرند به طور مثال تخته های چوبی دارای جنس مناسبی برای قرار دادن سنگ های اسلب بر روی آن ها هستند.

 

روش های نگهداری سنگ ساختمانی

پیشنهاد ما: انواع سنگ ساختمانی

 

چگونه از سنگ ساختمانی نصب شده محافظت کنیم؟

در این بخش به انواع روش های نگهداری سنگ ساختمانی می پردازیم:

  • تمیز کردن و شستشوی زمان بندی شده ی سنگ ها با شوینده های ملایم علاوه برپاک کردن آلودگی و غبارها باعث براق و شفاف شدن سنگ نیز می شود، ماندن طولانی مدت گرد و غبار و آلاینده ها بر سطح سنگ موجب ایجاد خوردگی و کدر شدن سطح آن خواهد شد.
  • از شستشوی سنگ ها با مواد اسیدی که باعث خوردگی می شوند و استفاده از ابزار های مختلف برای سابیدن سطح سنگ اجتناب کنید.
  • شستشوی سنگ ها با پارچه ها و اسفنج های نرم انجام شود.
  • محافظت کردن سنگ ها در برابر ضربه به خصوص تماس اجسام تیز و سنگین که موجب شکسته شدن تمام یا قسمتی از سنگ میشوند.
  • قرار ندادن اجسام داغ مانند اتو بر روی سنگ ها.
  • در صورتی که پایه های مبلمان بر روی سنگ ها قرار دارند؛ میتوان با نصب محافظ های مخصوص از ایجاد خط و خش بر روی سنگ ها جلوگیری کرد.
  • یکی دیگر از روش های نگهداری سنگ ساختمانی آب بندی کردن آن هاست که باید توسط فرد متخصص انجام شود، نوع درز بند باید با توجه به نوع و جنس سنگ مورد نظر انتخاب شود. اهمیت انجام این کار به دلیل جلوگیری از نفوذ مواد خارجی و مخرب از طریق درز ها به داخل سنگ است.
  • زمانی که سطح سنگ های کف را با جاروبرقی تمیز می کنیم مراقب باشیم سری آن موجب ایجاد خط وخش روی سطح سنگ ها نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *