مقالات سنگ

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت موضوع مورد بررسی امروز ما است که در ادامه ما به تفاوت هایی که سنگ گرانیت و مرمریت با یکدیگر دارند خواهیم پرداخت. هر دوی این سنگ ها در بازار از محبوبیت بالای برخوردار هستند و کاربردهای زیادی دارند اما یکی از چالش های پیش رو این است که از کدام یک برای ساختمان سازی باید استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال شما باید تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت را بدانید و با کاربردهای آن ها آشنا شوید.

 

معرفی سنگ گرانیت

یکی از گونه های سنگ آذرین می باشد که از بافت های درشت تا متوسط ساخته شده است جالب است بدانید به سنگ گرانیت سنگ خارا نیز می گویند. این سنگ در رنگ های مختلفی مانند: سفید، خاکستری، سیاه، پرتقالی، سبز و… در بازار دیده می شود برای به دست آرودن اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی ” بهترین سنگ گرانیت در ایران ” را مطالعه کنید تا هم با این سنگ بیشتر آشنا شوید هم به تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت بیشتر پی ببرید.

 

انواع سنگ ساختمانی

 

معرفی سنگ مرمریت

مرمریت یک نوع سنگ دگرگونی می باشد که در لاتین با نام Marble شناخته می شود و از بافت های بلور مانند ساخته شده است. سنگ مرمریت را می شود به سه دسته ی کریستال، چینی و ابری تقسیم کرد و هم چنین دارای رنگ بندی های مختلفی می باشند که اکثر سلیقه ها را پوشش می دهد و این ویژگی یکی از تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت می باشد.

 

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

سنگ گرانیت و مرمریت هرکدام کاربرد های متفاوتی دارند و این دلیل باعث تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت می شود به طور کلی میتوانیم تفاوت این دو سنگ را از چند جهت مورد بررسی قرار دهیم برای مثال:

 

  • ظاهر و رنگ سنگ ها: سنگ مرمریت دارای رگه های بسیار ظریف و زیبای می باشد ولی سنگ گرانیت دارای دانه های بلوری و زیبا در بافت های خود می باشد.

 

  • مقاومت در حرارت: اگر توجه کرده باشید بیشتر سنگ های کانتر آشپزخانه ها را از سنگ گرانیت می سازند و دلیل آن مقاومت بالای آن در برابر گرما و حرارت می باشد اما سنگ مرمریت فقط مقدار گرما و حرارت کمی را میتواند تحمل کند و پیشنهاد میکنیم اصلا قابلمه یا وسایل داغ را بر روی این سنگ قرار ندهید.

 

  •  خش پذیری سنگ ها: از دیگر تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت می توانیم به ضد خش بودن سنگ گرانیت اشاره کنیم این سنگ ضد خش می باشد درحالی که سنگ مرمریت با چاقو یا اشیا تیز دیگر خراشیده می شود.

 

  • مقاومت در برابر مواد شویند: درست است که هر دوی این سنگ ها با مواد شوینده به راحتی تمیز خواهند شد اما باید توجه داشته باشید که از شوینده های ملایم استفاده کنید با این حال سنگ گرانیت به دلیل ضد لکه بودن به مراقبت کمتری نسبت به سنگ مرمریت نیاز دارد که این مورد نیز یکی از تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت می باشد.

 

  • مقاومت در برابر رنگ پریدگی: ممکن است به مرور زمان و رعایت نکردن مراقبت های لازم سنگ مرمریت کدر شود و دیگر آن زیبایی و درخشش خود را نداشته باشد اما سنگ گرانیت برای مدت طولانی میتواند بافت های ظاهری خود را حفظ کند که مقاومت در برابر رنگ پریدگی یکی دیگر از تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت می باشد.

 

  • ساختار و منشأ : گرانیت سنگی آذرین با دانه های درشت است که عمدتا از کوارتز، فلدسپات و مقداری میکا تشکیل شده و در زیر زمین و با سرد شدن تدریجی مواد مذاب به وجود می آید.مرمریت سنگی رسوبی است که بر اثر فشردگی و سخت شدن رسوبات کربنات مانند: آهک و دولومیت تشکیل شده است.

 

  • کاربرد : گرانیت هم در داخل و هم در خارج ساختمان کاربرد دارد اما مرمریت بیشتر در داخل ساختمان استفاده می شود.گرانیت به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی برای نمای ساختمان مناسب است اما مرمریت مقاومت کمتری دارد.

 

  • نگهداری : گرانیت به دلیل متخلخل نبودن نیاز به مراقبت کمتری دارد، اما باید از مواد اسیدی دور نگه داشته شود.مرمریت به دلیل متخلخل بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در برابر مواد اسیدی آسیب پذیراست.در مجموع گرانیت به دلیل مقاومت بالا و دوام طولانی مدت گزینه مناسب تری برای استفاده در ساختمان است اما هزینه تولید آن بالاتر است.

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

کاربرد سنگ مرمریت در کجاست؟

کاربردهای سنگ مرمریت بسیار گسترده و متنوع است. این سنگ به عنوان یکی از لوکس ‌ترین سنگ‌های ساختمانی شناخته می‌شود و بیشترین کاربرد آن در زمینه ساخت دکور و لوازم تزئینی است. از جمله کاربردهای سنگ مرمریت می‌توان به استفاده در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، ساخت مصنوعات سنگی، مجسمه ‌سازی، کف ‌پوش ‌ها، پله‌ ها، ستون‌ ها و سایر موارد اشاره کرد. این سنگ به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود از جمله زیبایی، مقاومت، قابلیت عبور نور، ظاهر زیبا و ساخت مصنوعات مختلف گزینه بسیار خوبی است.

 

چه فاکترهای بر قیمت گرانیت و مرمریت اثر می‌گذارند؟

چند فاکتور اصلی بر قیمت گرانیت و مرمریت تأثیر می‌ گذارند:

  1. کمیابی و محدودیت منابع طبیعی: گرانیت و مرمریت سنگ‌های طبیعی هستند که از معادن مختلفی استخراج می‌شوند. هر چه منابع طبیعی این سنگ‌ها محدودتر باشد، قیمت آنها بالاتر خواهد بود.
  2. هزینه‌های استخراج و فرآوری: استخراج و آماده‌ سازی گرانیت و مرمریت برای استفاده نیازمند هزینه‌های بالایی است که در قیمت نهایی آن تاثیر می‌ گذارد.
  3. تقاضا در بازار: هر چه تقاضا برای گرانیت و مرمریت در بازار بیشتر باشد، قیمت آنها افزایش می‌یابد. تقاضا می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند طراحی داخلی روز، پروژه های معماری و ترجیحات مشتریان قرار گیرد.
  4. کیفیت و ظاهر سنگ: گرانیت و مرمریت با کیفیت بالاتر و ظاهر زیباتر معمولاً قیمت بیشتری دارند. ویژگی‌هایی مانند رگه ‌بندی منظم، رنگ‌های یکنواخت و عاری از نقص بر قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد.
  5. برند و کیفیت تولید کننده: سنگ‌های گرانیت و مرمریت با برندهای معتبر و محبوبیت بالا معمولاً قیمت بالاتری دارند. این برندها معمولاً کیفیت مرغوب تری دارند.

 

کلام آخر

ما در این مقاله ی آموزشی از سایت پالس استون مرکز فروش و خرید سنگ ساختمانی به تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت پرداختیم و در چندین مورد این دو سنگ را با یکدیگر مقایسه کردیم. باید بدانید که این دو سنگ نسبت به هم دیگر برتری ندارند و شما باید با توجه به نیاز و سلیقه ی خود این سنگ ها را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *